• Reklama

Podstawy ayurvedy

Vata, Pitta, Kapha - jak znaleźć swój przepis na zdrowie i harmonię

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez E-Day » stycznia 10th, 2014, 11:23 pm

SZEŚĆ SMAKÓW - RASA
Ayurweda pojmuje smak pożywienia nieco szerzej niż ma to miejsce w naszej kulturze. Przywiązuje też do smaku potrawy większą wagę. Właściwie do pewnego stopnia dzięki ocenie smaku potrawy możemy określić, czy dany posiłek będzie sprzyjał naszemu zdrowiu, czy też nie.
Zgodnie z zasadami Ayurvedy, smak można określić na kilku poziomach. Więc przede wszystkim istnieje sześć smaków odczuwanych w ustach podczas jedzenia. Te smaki określa się słowem "rasa". Istnieje też koncepcja wywoływania przez poszczególne smaki skutków na sposób trawienia. I ten skutek nazywa się "wirja". Na ogół pożywienie o rozgrzewającym wirja poprawia trawienie posiłku, podczas gdy ochładzające wirja to trawienie pogarsza. Na tym nie koniec. Poszczególne smaki są skojarzone z właściwościami: smaki mogą być lekkie lub ciężkie, wodniste lub suche. Pożywienie o lekkich smakach jest na ogół łatwiejsze do strawienia, te o ciężkich - wymaga więcej energii.

Słowem "rasa" w Ayurvedzie zatem określa się smak. Ayurveda wyróżnia sześć smaków i przywiązuje do tej części wiedzy ogromną wagę. Właściwie wprost mówi, że poprawne zrozumienie i stosowanie tej koncepcji ma kluczowe znaczenie dla określenia zrównoważonej - i, co ważne, również satysfakcjonującej dla jedzącego - diety.
Pamiętacie, że wspomniałam, że dieta stanowi jeden z elementów leczenia. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że podobnie jak zrozumienie koncepcji Tridosha ma znaczenie dla diagnozy, tak zrozumienie koncepcji rasa (smaków) jest niezmiernie istotne dla skutecznego leczenia. Istnieje ścisły związek między koncepcją pięciu elementów a sześciu smaków: każdy obiekt materialny składa się z kombinacji pięciu elementów: powietrza, ognia, wody, ziemi i z przestrzeni. Poszczególne połączenia tych pięciu elementów prowadzą do powstania sześciu smaków: słodkiego, kwaśnego, słonego, ostrego, gorzkiego i cierpkiego.
Poszczególne smaki, rejestrowane przez nasze zmysły, świadczą o tym, że smakowany produkt ma określone cechy. Cechy te można wywieść z dwóch podstawowych elementów, które budują dany smak. Jeśli tak, to oznaczałoby to, że produkt o danym smaku, jako posiadający cechy danych elementów, będzie mógł wpływać na daną energię (doszę) - osłabiać ją lub wzmacniać, zgodnie z zasadami "podobne wzmacnia podobne" i "przeciwieństwa osłabiają się wzajemnie". Przykładowo, smak słodki pochodzi z ziemi i wody, co oznacza, że smak słodki cechuje ciężkość, gęstość i wilgotność. Spożywanie żywności o słodkim smaku będzie więc wzmacniało doszę Kapha, która również ma cechy ziemi i wody.
Zrównoważona dieta powinna zapewniać wszystkie sześć smaków, jednak wzajemne ich proporcje powinny zależeć od doszy jedzącego i - ewentualnie - od zamierzonego oddziaływania na Vatę, Pittę i Kaphę.
Wspomnę jeszcze, zanim przejdę do dokładniejszego opisania sześciu smaków, że poza składem potrawy (a więc połączeniem smaków), szalenie ważne dla zdrowego jedzenia jest sposób przechowania produktów i przyrządzenia posiłku (wpływ na guna!), ale także wielkość porcji, a także czas i miejsce posiłku. Ważna też jest kolejność podawania potraw o różnych smakach: Ayurveda radzi, aby posiłek zaczynał się od słodkich potraw, gdyż ich natura jest ciężka i gęsta, co powoduje, że ich trawienie trwa dłużej. Na początku posiłku nasz ogień trawienny jest mocniejszy i lepiej sobie radzi z trawieniem takich potraw. Po słodkim rozpoczęciu można przejść do potraw o kwaśnym i słonym smaku. Następne z kolei mogą być potrawy ostre, gorzkie i cierpkie. Co ciekawe, zaleca się, aby na zakończenie posiłku zjeść malutką porcyjkę czegoś słodkiego - dla zwiększenia swojego zadowolenia z posiłku.

SŁODKI
elementy: ziemia, woda
właściwości: wychładza
wpływ na Tridosha: V -, P -, K +
Wpływ na sferę fizyczną: odżywia, buduje, wzmacnia tkanki
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: problemy z metabolizmem tłuszczy, cukrzyca, otyłość
Wpływ na sferę mentalną: koi, uspokaja, zwiększa zadowolenie
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: apatia lub niepokój
Przykładowe produkty o słodkiej rasa: naturalnie słodkie owoce, jak brzoskwinie, śliwki, winogrona, melony, pomarańcze; warzywa jak słodkie ziemniaki, marchew, buraki; mleko, masło, produkty zbożowe takie jak ryż, chleb pszenny; zioła i przyprawy takie jak bazylia, such as basil, korzeń lukrecji, mięta, koper włoski i koper włoski. Ayurveda zaleca, aby unikać mocno przetworzonych słodyczy, takich jak batoniki i cukierki, zwłaszcza jeśli zawierają takie substancje dodatkowe, jak barwniki czy konserwanty.
Wirja smaku słodkiego jest ochładzająca, co oznacza schłodzenie i spowolnienie procesu trawienia. Słodki smak wytwarza w ciele wilgoć i ciężkość, co w dłuższej perspektywie, przy nadmiernym spożywaniu potraw słodkich oznacza zwiększenie masy ciała i jego nawodnienie. Jeśli jednak uda się zachować umiar w spożyciu potraw słodkich, zwiększymy zadowolenie z posiłku, skorzystamy także ze stabilizującej mocy smaku słodkiego.
Ayurveda, spoglądając na smaki w holistyczny sposób, opisuje również wpływ słodkiej rasa na emocje. Smak słodki, spożywany w sposób zrównoważony, przyczynia się do rozwijania poczucia miłości, dobrostanu i zadowolenia. Daje poczucie ulgi i spokoju. W nadmiarze jednak może prowadzić do samozadowolenia, bierności i inercji.
Wcześniej wpisałam symbole: V -, P -, K +. Oznacza to, że słodki smak przyczynia się do stabilizacji doszy Vata (poprzez zwiększenie elementów wody i ziemi) i zrównoważenie doszy Pitta (poprzez ochłodzenie). Dla doszy Kapha smak słodki ma wpływ wzmacniający, pogłębiający - elementu wody i ziemi osoby o dominującej Kapha mają aż nadto, stąd osoby Kapha na słodycze muszą szczególnie uważać. Co jednak nie oznacza - i to należy podkreślić - całkowitej eliminacji smaku słodkiego. Smak słodki jest potrzebny również i osobom Kapha - jednak w wyraźnie mniejszej ilości niż osobom, u których dominuje Vata czy Pitta.

I na koniec jedna uwaga dotycząca smaku słodkiego. Być może wyda się wielu z Was trywialna - jednak miło pokazać kolejną zbieżność tego, o czym wiemy na poziomie intuicyjnym, z czymś, o czym mówią ayurvedyjscy lekarze: wiele osób walczy z pociągiem do smaku słodkiego. Często bardzo w tym pomaga pozwolenie sobie na słodycz na innych poziomach życia - uczuciowych, emocjonalnych czy innych. Chodzi o to, co nam się ze słodyczą kojarzy. Jeśli nasze ciało stanie się zadowolone, zrelaksowane i spokojne, wtedy pociąg do słodyczy powinien się zmniejszyć.


SŁONY
elementy: woda, ogień
właściwości: ogrzewa
wpływ na Tridosha: V-, P+, K+
Wpływ na sferę fizyczną: nawilża i zmiękcza tkanki, odpowiada za równowagę minerałów w organizmie, zatrzymuje wodę
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: zmarszczki, osłabienie, łysina, pragnienie
Wpływ na sferę mentalną: zwiększa entuzjazm, uspokaja, likwiduje niepokój
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: pożądliwość, gniew, niecierpliwość lub apatia
Przykładowe produkty o słonej rasa: sól stołowa, sól morska, sól kamienna, algi morskie
Smak słony jest rozgrzewający, ale też ciężki i wilgotny (choć nie tak ciężki i wilgotny jak smaku słodkiego). Rasa smaku słonego jest rozgrzewająca, jednak jego wipak jest słodki. Oznacza to, że potrawy słone na początku działają rozgrzewająco, jednak później ich wpływ jest raczej wychładzający i nawilżający. W dłuższej perspektywie, u osób jedzących więcej potraw o smaku słonym, dochodzi do zatrzymania wody. Jeśli chodzi o wpływ na emocje - niewielka ilość słonego smaku może zrodzić uczucie szczerości i przyczyniać się do stabilizacji emocjonalnej. Przedawkowywanie smaku słonego u niektórych wywołuje nadmierne usztywnienie się, skłonność do nadmiernego kontrolowania. Inne osoby mogą odnotować silne pragnienie ciągłego zaspokajania zmysłów - smaku w szczególności. Innymi słowy, nadmierna podaż smaku słonego może przyczynić się do trudnych do opanowania zachcianek smakowych. Każdy chyba zauważył, jak wciągające są orzeszki solone, chipsy i paluszki - jak trudno się od nich oderwać.
Smak słony może pomóc w zrównoważeniu doszy Vata poprzez swój ogrzewający i nawilżający charakter. Osoby o dominującej doszy Pitta lub Kapha powinny jednak stosować smaki słone z umiarem - wtedy odniosą z nich korzyści.


KWAŚNY
elementy: ziemia, ogień
właściwości: ogrzewa
wpływ na Tridosha: V-, P+, K+
Wpływ na sferę fizyczną: stymuluje apetyt, poprawia trawienie, wzmacnia serce, zmniejsza pragnienie i poczucie sytości
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: osłabienie, pragnienie, gorączka
Wpływ na sferę mentalną: zwiększa aktywność intelektualną
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: uraza, zazdrość, gniew, niecierpliwość, nadpobudliwość
Przykładowe produkty o kwaśnej rasa: jogurt, ocet, ser, kwaśna śmietana, zielone winogrona, cytryny, hibiscus, owoc dzikiej róży, pikle, takie zioła jak kminek, kolendra, goździki.
Smak kwaśny działa rozgrzewająco. Również i wirja oraz wipak są kwaśne. Oznacza to, że smak kwaśny stymuluje trawienie, a jego rozgrzewające działanie można też odczuć i w dłuższej perspektywie.
Na poziomie mentalnym niewielka ilość smaku kwaśnego budzi zmysł realizmu. Nadmiar kwaśnego smaku może objawiać się zazdrością, gniewem, czy czymś, co można nazwać "cierpkim pesymizmem".
Osoby z dominującą doszą Vata mogą skorzystać na smaku kwaśnym, który pobudzi trawienie i rozgrzeje. Dla osób o dominującej doszy Pitta smaki kwaśne nie są zbyt korzystne z uwagi na rozgrzewający charakter. Z kolei dla osób o silnej doszy Kapha smaki kwaśne są zbyt wilgotne, mogą przyczyniać się do wzrostu masy ciała


OSTRY
elementy: ogień, powietrze
właściwości: ogrzewa
wpływ na Tridosha: V+, P+, K-
Wpływ na sferę fizyczną: ogrzewa ciało, wzmaga pocenie się, poprawia metabolizm i zmniejsza nerwobóle
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: pragnienie, zmniejszenie wydzielania płynów związanych z układem rozrodczym, osłabienie, omdlenia, bóle pleców i okolic talii
Wpływ na sferę mentalną: otwiera umysł i zmysły
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: podirytowanie, niecierpliwość, gniew
Przykładowe produkty o ostrej rasa: cebula, chrzan, chilli, imbir, czosnek, asafetyda, pieprz Cayenne Pepper, czarny pieprz, gorczyca.
Ze wszystkich smaków smak ostry jest najcieplejszy i najmocniej pobudza trawienie. Jest lekki i bardzo suchy. Także i wipak smaku ostrego jest ostry, co oznacza, że smak ostry działa rozgrzewająco i osuszająco również i w dłuższej perspektywie. Jeśli chodzi o wpływ na emocje - smak ostry działa pobudzająco, motywująco, stymulująco. Nadmiar smaku ostrego w pożywieniu jednak może prowadzić do agresji, niechęci, niekontrolowanej złości.
Szczególnie korzystnie wpływa na osoby o dominującej Kapha - osuszając i nadając lekkości. Większe ilości ostrego smaku mogą natomiast podrażnić osoby o dominującej Vata lub Pitta. Osoby Vata mogą nawet skorzystać na ostrym smaku z uwagi na rozgrzewający wpływ, jednak powinny uważać na zrównoważenie smaku ostrego innymi, wilgotniejszymi smakami.


GORZKI
elementy: przestrzeń, powietrze
właściwości: ogrzewa
wpływ na Tridosha: V+, P-, K-
Wpływ na sferę fizyczną: oczyszcza, odtruwa, zmniejsza nadmiar tłuszczu i wody w ciele, łagodzi pragnienie i gorączkę, działa antybiotycznie
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: nadmierne wydzielanie gazów, problemy żołądkowe, wyczerpanie
Wpływ na sferę mentalną: sprawia, że zmysły działają jaśniej, że wyraźniej odczuwa się emocje, poza tym pomaga zapanować nad zachciankami jedzeniowymi
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: niepokój, lęk, bezsenność
Przykładowe produkty o gorzkiej rasa: korzeń mniszka lekarskiego, rabarbar, gorzki melon, takie warzywa jak sałata rzymska, szpinak, boćwina, przyprawy: kurkuma, kozieradka.
Smak gorzki jest najzimniejszy i najlżejszy ze wszystkich smaków. Mimo że również i jego wirja jest chłodna, to wipak - ostry. Oznacza to, że smak gorzki po początkowym ochłodzeniu może działać rozgrzewająco. Jest też wysuszający.
Na poziomie emocji smak gorzki może rozszerzać świadomość. Już w umiarkowanych ilościach może spowodować poczucie niezadowolenia, które jednak okazuje się pomocne w dążeniu do celu. Nadmiar smaku gorzkiego w pożywieniu powoduje... zgorzknienie - poczucie rezygnacji, rozczarowania, smutku.
Smak gorzki jest szczególnie cenny dla zaburzonej doszy Pitta z powodu swojej lekkości, suchości i chłodu. Korzystnie też wpływa na doszę Kapha. Osoby Vata powinny potrawy o smaku gorzkim spożywać ostrożnie.


CIERPKI
elementy: ziemia, powietrze
właściwości: ochładza
wpływ na Tridosha: V+, P-, K-
Wpływ na sferę fizyczną: działa oczyszczająco, pomaga w stabilizacji poziomu cukru we krwi, zmniejsza zawartość tłuszczu i wody w ciele
Wpływ nadmiaru na sferę fizyczną: nadmierne wydzielanie gazów, zaparcia, bóle serca, pragnienie
Wpływ na sferę mentalną: uspokaja myśli, usuwa apatię, sprawia, że zmysły działają jaśniej, że wyraźniej odczuwa się emocje
Wpływ nadmiaru na sferę mentalną: niepokój, lęk, zatroskanie, bezsenność
Przykładowe produkty o cierpkiej rasa: niedojrzałe banany, żurawina, granaty, fasola, kwiat muszkatołowy, pietruszka, bazylia, szafran.
Smak cierpki działa ochładzająco. Także wirja tego smaku jest chłodna, z kolei wipak jest ostry i działa lekko rozgrzewająco. W krótkiej perspektywie smak cierpki jest więc lekki, schładzający i suchy, w dłuższej - lekko ogrzewający, ale nadal lekki i suchy. Potrawy o smaku cierpkim hamują i osłabiają proces trawienia.
Wpływ smaku cierpkiego w umiarkowanych ilościach na emocje pomaga w zachowaniu trzeźwego, realistycznego podejścia do życia.
Potrawy o smaku cierpkim pomagają w równoważeniu dosz Pitta i Kapha, natomiast osobom o dominującej doszy Vata cierpkich smaków w zasadzie nie poleca się.
Powinnam jeszcze wspomnieć, że potraw o dominującym smaku cierpkim nie ma zbyt wiele. Częściej smak cierpki pojawia się łącznie z innymi smakami, np. w żurawinie, granatach i niektórych niedojrzałych owocach łącznie ze smakiem kwaśnym. Wiele warzyw zawiera elementy smaku cierpkiego.
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych
Stendhal
Avatar użytkownika
E-Day

ADMINISTRATOR
 
Posty: 7798
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 7:10 pm
Lokalizacja: Mikołów

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez E-Day » stycznia 14th, 2014, 9:09 pm

OGIEŃ TRAWIENNY
Czas napisać o bardzo ważnym dla Ayurvedy pojęciu. Jest to przy tym bardzo zgrabna, elegancka koncepcja, oddziałująca na wyobraźnię i łatwa do zrozumienia na intuicyjnym poziomie. Ogień trawienny jest opisywany jako wewnętrzny ogień, który płonie wewnątrz nas i zmienia pożywienie w energię, absorbując substancje w nim zawarte i odżywiając tkanki ciała, ale też umysł i ducha.
Na marginesie - zauważcie, że taka koncepcja ta może dziś być traktowana jako taka trochę bardziej poetycka wersja nauki o biochemicznych przemianach materii w tkankach.
Ayurveda radzi, aby ogień trawienny traktować właśnie jak ogień - z dużą starannością. Jeśli ogień zostanie zaduszony albo będzie miał zbyt mało paliwa - zgaśnie. Jeśli ogień zostanie rozniecony zbyt mocno, może doprowadzić do zniszczenia.
Wcześniej, opisując smaki, wskazałam, jakie oddziaływanie ma pożywienie o różnych smakach na ogień trawienny. Teraz jeszcze tylko napiszę, że nie należy wiązać ognia trawiennego wyłącznie z przewodem pokarmowym. Pojęcie to oznacza całokształt przemian chemicznych w naszym organizmie - od strawienia, poprzez rozprowadzenie substancji odżywczych i energii po tkankach ciała, aż po przemiany wewnątrzkomórkowe. Osobiście dostrzegam wyraźną analogię do zachodniego terminu "metabolizm" - choć termin "ogień trawienny" ma szersze znaczenie.
Ayurveda przywiązuje ogromną wagę do tego, w jakim jest stanie i jak działa nasz ogień trawienny. Opisuje, jak się zmienia w ciągu doby i w ciągu roku, a także w jaki sposób należy postępować, aby utrzymać go w należytym stanie. Zwraca uwagę, że wyewoluowaliśmy w świetle słońca. Słońce jest ogniem i wewnętrzny ogień trawienny jest ogniem - stąd istnieje silne powiązanie między słońcem (porą doby, porą roku) a ogniem trawiennym. Im wyżej na niebie widać słońce, tym silniejsze jest nasze trawienie.
Rano ogień trawienny nie jest zbyt silny, więc należy go pobudzić, ale ostrożnie - aby nie stał się zbyt silny. W południe ogień trawienny jest najsilniejszy, gotowy na przyjęcie największego posiłku. Pod koniec dnia ogień trawienny zmniejsza się, jako że jest to czas, kiedy gotujemy się do odpoczynku i stajemy się mniej aktywni. Potrzebujemy mniej energii. Wieczór nie jest zatem czasem właściwym do dużych, ciężkich posiłków.
Poza porą doby istotną sprawą są uwarunkowania konstytucyjne. Osoby o dominującej doszy Vata mają tendencję do słabego ognia trawiennego, podczas gdy osoby o dominującej doszy Pitta - do najsilniejszego.
A zatem utrzymanie zrównoważonego ognia trawiennego będzie inaczej wyglądało u osób o różnych konstytucjach.
Osoby o dominującej doszy Vata ma tendencję do słabego ognia trawiennego. Powinny wybierać posiłki ciepłe, niezbyt ciężkie, zawierające smaki: słony, kwaśny i słodki.
Osoby o dominującej doszy Pitta mają najczęściej ogień trawienny silny i intensywny. Najczęściej nie muszą go dodatkowo pobudzać. Osoby Pitta powinny wybierać posiłki raczej chłodne i ciepłe, ale nie gorące, niezbyt ciężkie, o smakach: gorzkim, słodkim, cierpkim.
Osoby o dominującej doszy Kapha trawią wolniej i mniej efektywnie. Powinny wybierać posiłki ciepłe i lekkie, możliwie suche, nie zawierające zbyt dużej ilości wody, o smakach: ostrym, gorzkim i cierpkim. Warto, aby posiłki były dobrze przyprawione - to pobudza ogień trawienny.
Ayurvedyjscy lekarze często zalecają stosowanie następujących produktów w celu poprawy trawienia i pobudzenia ognia trawiennego:
- ghee, czyli klarowane masło;
- imbir - jako proszek, jako herbatka, ale i jako świeże kłącze, stosowane jako dodatek do potraw
- goździki, cynamon, papryczka chilli, może być i pieprz czarny.

Na odpowiednim składzie posiłków się nie kończy. Równie ważne są zalecenia "jak" jeść:

1. Jedz na siedząco, w spokojnym otoczeniu, skoncentruj się na jedzeniu - nie oglądaj TV, nie czytaj, nie gadaj za szybko i za dużo.
2. Nie śpiesz się, jedząc, ale też nie przeciągaj posiłku w nieskończoność.
3. Staraj się jadać o podobnych porach w ciągu dnia.
4. Nie jedz aż do całkowitego zapełnienia żołądka. Mówi się, że właściwa ilość jedzenia to taka, aby żołądek był napełniony w 75%.
5. Kolejny posiłek powinien nastąpić po całkowitym strawieniu poprzedniego. Ze względu na czas trawienia, zaleca się przerwy 3 - 6 godzin.
6. Logiczną konsekwencją punktu 5. jest zalecenie, aby jeść wtedy, jeśli się czuje głód - żołądek jest pusty.
7. Jeśli musisz, popijaj posiłek ciepłą wodą lub sokiem. Mleko należy pić osobno, same, ewentualnie z innymi pokarmami o słodkim smaku.
8. Należy unikać pożywienia i napojów o bardzo niskiej temperaturze.
9. Odpocznij kilka minut w spokoju po posiłku.

A oto garść "dietetycznych" wskazówek, pomocnych, jeśli trzeba trochę rozruszać leniwy ogień trawienny:
1. Każdego ranka wypij szklankę ciepłej wody z łyżką stołową soku z cytryny. Jeśli nie lubisz tego smaku, możesz dosłodzić napój odrobiną miodu. Sok z cytryny bardzo dobrze pobudza ogień trawienny i działa oczyszczająco na organizm.
2. Możesz na lancz wypić szklankę lassi. Lassi jest hinduskim deserem, składającym się z jogurtu z dodatkami, takimi jak przecier owocowy czy pewne przykłady. Mogę podać kilka przykładowych przepisów na lassi. Lassi wzmaga ogień trawienny. Nie należy go spożywać po zachodzie słońca.
3. Aby zwiększyć apetyt i wzmocnić ogień trawienny, 30 - 60 min. przed głównym posiłkiem można zjeść plasterek świeżego imbiru z odrobiną soku z cytryny. Można też spróbować wygnieść (np. łyżeczką) ten plasterek imbiru w szklance z ciepłą wodą i łyżką soku z cytryny, i tak wypić.
4. Pamiętaj o śniadaniach.
5. Używaj przypraw poprawiających trawienie, zwłaszcza jeśli przygotowujesz potrawę trudniejszą do strawienia.
6. Unikaj gazowanych napojów dosładzanych i zawierających kofeinę. Spróbuj je zastąpić ziołowymi herbatkami, zwłaszcza tymi przyrządzonymi z ziół przyprawowych.
7. Unikaj pojadania między posiłkami. Jeśli czujesz się głodny w czasie między posiłkami, zjedz świeży owoc. Owoce są łatwe do strawienia, powinny być spożywane oddzielnie, ale nie po zachodzie słońca
8. Cięższe posiłki powinny przypadać na godziny południowe.
9. Surowe produkty są trudniej trawione, nie jedz ich za dużo - zwłaszcza jeśli jesteś konstytucji Vata.
10. Lepiej przyrządzać posiłki ze świeżych produktów. Dłuższe przechowywanie i przetwarzanie żywności może spowodować jej trudniejsze przyswajanie.

Zatem dobry, umiarkowanie silny ogień trawienny warunkuje odpowiednie odżywienie naszych tkanek i zapewnia odpowiedni poziom energii. Na tym jednak funkcja ognia trawiennego się nie kończy. Zasygnalizuję tutaj kolejny temat - rzekę Ayurvedy - ama. Sądzę, że wrócę do niego później. Ama jest źródłem większości chorób i niedomagań. Można ją określić, jako coś, co powoduje zatrucie i "zaśmiecenie" organizmu. Najważniejszym źródłem ama są niestrawione (nieprzetworzone, nieprzemienione) substancje pokarmowe. Nie jest to powiązane wyłącznie z procesami zachodzącymi w przewodzie pokarmowym, ama może pojawić się w różnych miejscach organizmu.
Silny ogień trawienny pozwala na strawienie wszystkiego, co zjemy i "wypalenie" pozostałości. Silny, mocny ogień trawienny działa więc na organizm oczyszczająco. Słaby ogień trawienny nie umożliwi prawidłowego, całkowitego strawienia zjedzonego pokarmu. Wszystko, co nie zostanie w pełni strawione, przekształci się w amę. Ama może przemieszczać się po ciele, aż nie osiądzie w jakimś miejscu, gdzie będzie mogła się odkładać i narastać, aby za jakiś czas znów przemieszczać się po ciele i zatruwać poszczególne tkanki.
"Oczyszczający ogień" jest zatem zupełnie uzasadnionym określeniem ognia trawiennego.
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych
Stendhal
Avatar użytkownika
E-Day

ADMINISTRATOR
 
Posty: 7798
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 7:10 pm
Lokalizacja: Mikołów

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez E-Day » lutego 1st, 2014, 7:31 pm

AMA
Dziś opiszę kolejną szalenie ważną - z punktu widzenia nauki Ayurvedy - sprawę. Chodzi o coś, co jest nazywane ama. Generalnie, pojęciem tym oznacza się wszelkie zbędne, szkodliwe substancje zalegające w naszym organizmie. Zalegająca ama szkodzi nam zarówno na ciele, jak i na umyśle, przyczyniając się do rozwoju chorób i złego samopoczucia. Z punktu widzenia Ayurvedy ograniczanie powstawania amy i jej pozbywanie się jest podstawową metodą utrzymywania w zdrowiu ciała, duszy i umysłu.
W większości Ama stanowi pozostałość po niestrawionym lub częściowo strawionym pożywieniu. Zwykle przyczyną jej powstawania jest słaby ogień trawienny. Ama może się gromadzić, stagnować, przemieszczać się, przekształcać w inne substancje, a przede wszystkim - powodować choroby.

A oto najważniejsze sposoby powstawania amy w organizmie:
- zbyt słaby ogień trawienny: pożywienie nie może być strawione dokładnie i poprawnie wchłonięte, co powoduje gromadzenie się niestrawionych resztek w jelitach. Po dłuższym czasie zalegania tych resztek w jelitach dochodzi do problemów zdrowotnych.

- podczas przemian metabolicznych w tkankach dochodzi do pewnego rozpadu tkanek. Produkty tego rozpadu są wydalane na zewnątrz organizmu, jednak jeśli proces tego wydalania staje się nieefektywny, produkty przemiany materii gromadzą się w organizmie, doprowadzając do powstawania amy.

- podczas budowania komórek ze składników dostarczanych wraz z pożywieniem również może dochodzić do powstawania amy, jeśli proces ten przebiega wadliwie. Ayurveda mówi o "słabym ogniu tkanki", który nie pozwala na pełne "przemienienie" składników pokarmowych we własne tkanki (przypominam, że ogień wg Ayurvedy to żywioł o mocy przemieniania, transformacji)

- podczas infekcji bakteryjnych, wirusowych czy w przypadku innych patogenów dochodzi do wytwarzania substancji toksycznych, co również prowadzi do powstawania amy.

A oto najważniejsze oznaki, że w organizmie gromadzi się ama i należałoby coś z tym zrobić:
- poczucie rozleniwienia, senności, słabości,
- skłonność do przygnębienia lub irytacji
- stany podgorączkowe, ogólne bóle, szczególnie bóle nóg
- utrata apetytu
- uczucie ciężaru w żołądku po jedzeniu
- zaparcia, odbijanie się, powstawanie większych ilości gazów jelitowych
- większe ilości osadu na języku (na marginesie, spotkałam się z twierdzeniem, że to jest ama na początkowym stadium. Należy ten osad usuwać, w przeciwnym razie zostanie on wchłonięty i przemieści się do innych części ciała)
- nieświeży oddech
- zwiększona potliwość, pot o silnym zapachu
- poszarzała skóra, matowe oczy, pożółkłe białka oczu
- obecność śluzu w kale

W jaki sposób pozbyć się amy

Ayurveda twierdzo, że nie można wyeliminować amy z organizmu "standardowymi" drogami. Służą do tego specjalne kanały - "sroty". Ayurveda mówi o kilku sposobach odtrucia organizmu i zmniejszania wytwarzania się amy.

Najczęściej pisze się o specjalistycznej terapii ayurvedyjskiej zwanej Panchakarma. Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór diety i w ogóle styl życia. Ayurveda oferuje również terapie ziołowe, które umożliwiają wzmocnienie ognia trawiennego i stymulują oczyszczenie organizmu poprzez kanały (wspomniane wcześniej "sroty").

Poniżej kilka wskazówek odnoszących się do stylu życia i diety, które będą sprzyjać usuwaniu amy i zmniejszą jej powstawanie:

- spożywanie większej ilości świeżych warzyw, które były w odpowiedni sposób uprawiane; spożywanie słodkich, soczystych owoców; spożywanie ziaren w całości, poleca się kuskus, kaszę jęczmienną, amarantus, kaszę jaglaną, ryż. Szczególnie cenne są białka zawarte w zupie z soczewicy

- spożywanie większej ilości warzyw gotowanych lub gotowanych na parze, spożywanie potraw gorzkich, zup jarzynowych, soków warzywnych i owocowych, poleca się maślankę. Warto do gotowania używać klarowanego masła

- unikać potraw smażonych, ciężkich (takich jak ser dojrzewający, mięso, ciężkie, tłuste desery i inne ciężkostrawne produkty). Należy ograniczać jedzenie i picie czegokolwiek zimnego

- dobrą metodą oczyszczenia organizmu z amy jest popijanie w ciągu dnia ciepłej wody.

- unikać pojadania między posiłkami. Należy jeść wtedy, kiedy odczuwa się głód, w takich odstępach, aby poprzedni posiłek zdążył się strawić.

- używać takich przypraw, jak kurkuma, kmin rzymski (kumin), asafetyda, kolendra - wspomagają trawienie

- raz na dwa tygodnie warto zrobić dzień postu. Podczas postu jednak można jeść :) owoce, lekką zupę jarzynową, należy pić soki, herbatę ziołową i ciepłą wodę - pozwoli to na sprawne oczyszczenie organizmu.

- należy kłaść się spać przed godziną 22.00, pomoże to uniknąć jedzenia w nocy. Po nocnym jedzeniu trawienie jest słabe, w konsekwencji powstaje ama.

- należy wstawać przed godziną 6.00. Wylegiwanie się w łóżku w godzinach 6.00 - 10.00 utrudnia oczyszczanie ciała z amy i powoduje, że czujemy się znużeni.

- należy starać się, aby posiłki przypadały codziennie o tych samych godzinach. Regularność posiłków sprzyja silnemu, efektywnemu trawieniu.

- należy codziennie ćwiczyć - to również poprawia trawienie i ułatwia pozbywanie się toksyn z organizmu. Ayurvedyjscy lekarze bardzo polecają praktykowanie pranajamy i jogi.
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych
Stendhal
Avatar użytkownika
E-Day

ADMINISTRATOR
 
Posty: 7798
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 7:10 pm
Lokalizacja: Mikołów

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez E-Day » maja 2nd, 2014, 10:16 pm

PIĘĆ SPOSOBÓW WALKI Z TŁUSZCZEM
Tłumaczenie artykułu stąd

W miarę jak się starzejemy, powrót do właściwej wagi jedynie za pomocą diety i ćwiczeń staje się wyjątkowo trudne. Aby w końcu poradzić sobie z tym upartym tłuszczem, ayurveda wykorzystuje starożytne techniki rozpalania ognia trawiennego. Największa różnica między technikami odchudzania się zalecanymi przez ayurvedę i bardziej znanymi metodami Zachodu polega na tym, że ayurveda koncentruje się na przyczynach wzrostu komórek tłuszczowych i daje rozwiązanie, jak sobie z tym poradzić. Rozwiązania te okazywały się skuteczne przez tysiąclecia i mogą być wykorzystywane do dziś w codziennym życiu.
W medycynie ayurvedyjskiej medycynie istnieje koncepcja, której zrozumienie jest kluczem do odchudzenia się. Chodzi o amę. Ama oznacza tyle, co "toksyny". Toksyny te stanowią nagromadzenia się zanieczyszczeń w organizmie, powstające na skutek niepoprawnej diety, ciągłego stresu, wchłaniania zanieczyszczeń ze środowiska. Część z tych toksyn rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu łatwiej je usunąć z organizmu za pomocą właściwej diety i ćwiczeń. Część amy jednak to substancje rozpuszczalne w tłuszczu, co oznacza, że są deponowane w komórkach tłuszczowych. Komórki te zwiększają się, gdyż gromadzą amę (wraz z tłuszczem), a to z kolei prowadzi do wzrostu masy ciała. W ten sposób powstaje ten trudny do pozbycia się tłuszcz na brzuchu, biodrach i udach.
Techniki ayurvedy koncentrują się w szczególności na usuwaniu amy z ciała. W miarę pozbywania się amy komórki tłuszczowe się obkurczają. Im człowiek starszy, tym więcej amy gromadzi się w ciele - tak jednak nie musi być. Aby temu zaradzić, wystarczy nabrać pewnych codziennych nawyków i wdrożyć program detoksykacji.
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy w ciele nagromadziła się ama. Obecność amy manifestuje się następującymi objawami:
1. Poranne rozbudzanie się trwa dłużej niż 15 minut
2. Zaparcia, niestrawności, poczucie ociężałości i "zablokowania się"
3. Gruba warstwa białego nalotu na języku (zwłaszcza rano)
4. Poczucie rozleniwienia, brak motywacji do pracy (mimo że obiektywnie wszystko jest w porządku - nie ma przemęczenia, przeciążenia pracą)
5. Brak apetytu, brak ochoty na jedzenie

Poniżej przedstawiono kilka zaleceń, dzięki którym łatwiej jest schudnąć. Każde z nich oddzielnie jest pomocne, jednak najlepsze rezultaty można osiągnąć, stosując je wszystkie razem. Można nie tylko schudnąć, ale i utrzymać zmniejszoną masę ciała. Wskazówki te można stosować dowolnie długo, a najlepiej - przez całe życie, jako rodzaj "bieżącej konserwacji" organizmu.

Ayurvedyjski Zwalczacz Tłuszczu nr 1

Jest to szczególnego rodzaju odtruwająca herbatka. Zawiera połączenie składników, które usprawniają trawienie, pomagają w rozkładzie tłuszczu i ułatwiają pozbywanie się ama dzięki odblokowaniu dróg usuwania toksyn w organizmie.

Herbatka odtruwająca

Należy rano zagotować 4 do 5 szklanek wody. Do wody dodaje się po pół łyżeczki przypraw, gotuje ok. 5 min pod przykryciem na małym ogniu.
Przyprawy:
- całe nasiona kminu rzymskiego (kumin)
- całe nasiona kolendry
- całe nasiona kopru włoskiego
Następnie przecedza się płyn i wlewa go do termosu. Przez cały dzień należy popijać z termosu herbatkę małymi łyczkami. Najlepiej, jeśli herbatka jest ciepła lub gorąca. Jeśli na początku jej smak wydaje się za ostry, można zmniejszyć ilość nasion o połowę. Po dwóch tygodniach regularnego stosowania należy spróbować sporządzić herbatkę z pełnej ilości surowca.

Ayurvedyjski Zwalczacz Tłuszczu nr 2

Kolejnym zwalczaczem tłuszczu jest coś, co można nazwać "kuracją triphalą". Triphala jest starożytnym ayurvedyjskim preparatem ziołowym, składającym się z trzech wysuszonych i startych na proszek owoców. Owoce te działają synergistycznie. Są to: amalaki, haritaki and bibhitaki.
Amalaki działa jako naturalny antyoksydant i środek przeciwzapalny. Pomaga też w utrzymywaniu właściwego poziomu tłuszczu w organizmie i stabilizuje poziom cukru we krwi. Haritaki stymuluje naturalne procesy samooczyszczania się organizmu poprzez delikatne usuwanie toksyn nagromadzonych w okrężnicy. Bibhitaki jest szczególnie efetywny w usuwaniu tłuszczu i wody z ciała.
Każde z tych ziół oddzielnie ma wielką wartość dla ludzkiego zdrowia, jednak jeśli działają razem, jako triphala, stanowią potężne narzędzie do odtruwania i wzmacniania ciała, ułatwiając powrót do właściwej masy.
Triphala jest sprzedawana jako proszek lub tabletki. Triphala w proszku ma silny smak, więc łatwiej będzie zacząć od tabletek. Triphalę należy brać co wieczór, godzinę przed spaniem.

Kuracja triphalą

Do 1/2 szklanki ciepłej wody dodaje się:

1/2 łyżeczki proszku triphali
1 łyżeczka płesznika ("psyllium fiber", chodzi o błonnik z płesznika, a nie ziarno. Ma być niebarwione, niearomatyzowane)
1 łyżeczka mielonego siemienia lnianego

Miesza się i wypija.

Ayurvedyjski Zwalczacz Tłuszczu nr 3

Bardzo prosta sprawa: zjadaj połowę swojej dziennej porcji kalorii na lunch. Jest to bardzo szczególna część ayurvedyjskich zaleceń: zamiast ograniczania wartości energetycznej posiłków, należy po prostu zmienić porę zjadania najobfitszego posiłku: powinien to być lunch. Lunch jest najważniejszym posiłkiem dnia, ponieważ o tej porze ogień trawienny, agni, jest najsilniejszy. Z kolei najmniejsza liczba kalorii powinna przypadać na kolację, którą należy zjadać przed 7.00 wieczorem.
Nawet bez zmniejszania przyjmowanej dziennie liczby kalorii efektem takiej modyfikacji diety powinny być spadki na wadze - bez dodatkowego wysiłku.
Codzienny rozkład posiłków powinien wyglądać tak:
Śniadanie powinno być łatwym do strawienia posiłkiem, jak gorąca owsianka lub inny ciepły zbożowy posiłek, świeże owoce. Żółtek jaj nie należy jeść na śniadanie, najwyżej białka jaj (żółtka są trudno strawne). Lunch powinien być najobfitszym posiłkiem dnia, może zawierać najtrudniej strawne produkty: ser, jaja, mięso, desery.
Czas kolacji charakteryzuje najsłabszy ogień trawienny, więc kolacja powinna być najmniejszym i najlżejszym posiłkiem. Może to być na przykład mała porcja zupy lub gotowanych warzyw. Nie powinno się jeść kolacji po 7.00 wieczorem - słaby ogień trawienny nie przetworzy posiłku jak należy, a niestrawione pozostałości posiłku przekształcą się w amę, która może zostać zgromadzona w komórkach tłuszczowych.

Ayurvedyjski Zwalczacz Tłuszczu nr 4

Dodawaj przyprawę curry do każdego posiłku. Ayurveda rozróżnia sześć smaków: słodki, słony, kwaśny, gorzki, ostry i cierpki. Aby posiłek był zadowalający i sycący, a co za tym idzie, aby zjadało się go mniej, powinien zawierać w sobie wszystkich sześć smaków. Te smaki równocześnie poprawiają trawienie. Przeciętna amerykańska dieta uwzględnai tylko trzy z sześciu smaków: słodki, kwaśny i słony. Przyprawa curry jest łatwym sposobem na zapewnienie sobie sześciu smaków w każdym posiłku. Można dodawać curry podczas gotowania, można też dodawać tę przyprawę podczas posiłku. Prostym sposobem jest napełnienie solniczki curry i postawienie jej na stole.

Nie każde curry zawiera wszystkich sześć smaków. Często zawierają zbyt dużą ilość smaku ostrego, co zagłusza inne smaki. Oto przepis na sześciosmakową przyprawę curry:
Należy w młynku do kawy zmielić następujące składniki:
5 łyżeczek nasion kolendry
1 łyżeczkę nasion kozieradki
1 duży liść laurowy
1/2 łyżeczki nasion kminu rzymskiego
1/2 łyżeczki nasion gorczycy
3,5 - 4 cm laski cynamonu
5 goździków
Po zmieleniu dodać 2 łyżeczki zmielonej kurkumy

Ayurvedyjski Zwalczacz Tłuszczu nr 5

Masaż rękawicą z surowego jedwabiu, zwany gharshana, jest prostą i niezbyt kosztowną odmianą domowego spa, pomocną w odchudzaniu. Taki masaż zwiększa energię organizmu i ułatwia jego odtruwanie. Ułatwia odchudzanie, usuwanie cellulitu i zmniejsza retencję wody poprzez poprawę przepływu limfy. Ponadto ułatwia pozbywanie się toksyn z organizmu i ułatwia trawienie. Masować należy ramiona, brzuch i nogi. Jeśli chodzi o ramiona, należy zacząć od okrężnego masowania barków i pleców, następnie przesuwać rękawicę w dół, czterema pociągnięciami obejmującymi całą powierzchnię ramienia. Potem okrężnymi ruchami masuje się staw łokciowy i znów czterema pociągnięciami w dół - przedramię. Następnie okrężnymi ruchami masuje się nadgarstek i dłoń, a także wszystkie palce oddzielnie. Taki sam masaż aplikuje się na drugą rękę.
Masaż brzucha rozpoczyna się okrężnymi ruchami, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara (TO WAŻNE!). Następnie masuje się brzuch poziomymi ruchami dłoni, przesuwając je w przeciwnych kierunkach po brzuchu. Po chwili masuje się boki tułowia, przesuwając dłońmi w górę i w dół.
Jeszcze masaż nóg. Okrężnymi ruchami masuje się pośladki i biodra. Następnie podłużnymi ruchami dłoni masuje się uda, tak, aby masaż objął całą powierzchnię. Kolano masuje się oburącz, okrężnymi ruchami. Oburącz, podłużnymi ruchami, masuje się podudzie. Okrężnymi ruchami masuje się kostkę, stopę znów podłużnymi pociągnięciami. Każdy palec stopy masuje się oddzielnie.
Masaż rękawicą z surowego jedwabiu można stosować dziennie. Nie trzeba używać jakiegokolwiek oleju do masażu. Można też udać się na masaż do ayurwedyjskiego spa.
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych
Stendhal
Avatar użytkownika
E-Day

ADMINISTRATOR
 
Posty: 7798
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 7:10 pm
Lokalizacja: Mikołów

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez E-Day » października 5th, 2014, 10:43 am

TRIPHALA CZYLI "TRZY OWOCE"
Źródła:
Banyan - strona o Ayurvedzie
Ayurveda for you - kolejna stronka
strona o zdrowiu w ogóle
blog na Wordpress
stronka o Triphali

Co to jest Triphala
Jest to lek bardzo stary, a przy tym to jeden z najważniejszych leków ziołowych Ayurvedy. Jest znany od tysięcy lat - pisano o nim w tradycyjnych indyjskich tekstach Charak i Sushrut Samhity. Triphala jest uważana za "tridosza Rasayan", czyli za środek doskonale równoważący trzy dosze (Vata, Pitta, Kapha).
Słowo Triphala dosłownie oznacza "trzy owoce", gdyż ten tradycyjny ajurwedyjski preparat składa się z trzech owoców: Amalaki (Emblica officinalis), Bibhitaki (Terminalia belerica) i Haritaki (Terminalia chebula).
To foto owoców, z których składa się Triphala, pochodzi z wcześniej wspomnianego blogu na Wordpressie:
Obrazek
Amalaki jest uważany za jeden z najlepszych "odmładzaczy" Ayurvedy, jest silnym naturalnym przeciwutleniaczem, przyczynia się również do wzmocnienia systemu odpornościowego. Równoważy Pitta.
Haritaki jest zwany "królem medycyny tybetańskiej", uważany za klasyczny środek zwiększający długowieczność. Często był przedstawiany w sztuce staroindyjskiej w otwartej dłoni Buddy. Równoważy Vata.
Bibhitaki, uważany za świetny lek wzmacniający układ oddechowy, także odżywiający wątrobę i serce, uważa się, że poprawia również wzrok i wspomaga wzrost włosów. Równoważy Kapha.

Triphala jest chyba najczęściej zalecanym i stosowanym lekiem ziołowym Ayurvedy. Podkreśla się jej unikatowe właściwości delikatnego oczyszczania i detoksykacji organizmu przy równoczesnym działaniu odżywczym. Ayurveda postrzega Triphalę również jako lek odmładzający zdrowe tkanki, pozwalający na starzenie się w dobrym samopoczuciu i z wdziękiem. Triphala jest również tradycyjnie stosowana jako środek wzmacniający włosy i oczy. Innym tradycyjnym, znanym z Ayurvedy zastosowaniem tego leku jest przyczynianie się do rozpalania ognia trawiennego (Agni, wcześniej o nim pisałam!), dzięki czemu ma poprawiać się trawienie.

Kiedy stosować Triphalę i jakie korzyści może przynieść dla zdrowia
Triphala jest powszechnie stosowana jako lek łagodnie tonizujący pracę jelit, ułatwiający trawienie i wspomagający regularne wypróżnienia. Połączenie wcześniej opisanych trzech owoców ma synergistyczne działanie, co umożliwia również wzmocnienie wielu innych systemów poprzez trójdoszowe ich równoważenie. Dotyczy to szczególnie układów: nerwowego, sercowo-naczyniowego, oddechowego, wydalniczego i rozrodczego.
Najczęściej opisywane właściwości Triphali:
- poprawia proces trawienia
- bardzo dobre właściwości antyoksydacyjne (uważa się, że owoce amalaki mają jedną z najwyższych znanych badaczom zawartości wit. C),
- wzmacnia układ odpornościowy, przy czym nie powoduje reakcji alergicznych
- poprawia krążenie krwi, również poprzez wzmocnienie naczyń kapilarnych
- ułatwia "zarządzanie stresem" w organizmie (chodzi o tonizowanie układu współczulnego i przywspółczulnego - składowych autonomicznego układu nerwowego)
- ułatwia regulację ciśnienia krwi
- działa ochronnie na serce i tonizuje jego pracę
- wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu w surowicy krwi
- poprawia funkcjonowanie wątroby i chroni ją przed uszkodzeniami
- działa przeciwzapalnie
- ma właściwości antybakteryjne i przeciwwirusowe
- niektóre źródła piszą o właściwościach przeciwnowotworowych

No i coś dla nas: Triphala może być stosowany jako część programu odchudzania. Program ten winien obejmować również zdrową dietę i ćwiczenia fizyczne. Odchudzające działanie tego leku ma polegać na zapewnieniu prawidłowego trawienia i wypróżniania się - są to ważne czynniki w osiągnięciu i utrzymaniu optymalnej masy ciała. Triphala ma pomóc w utrzymaniu zdrowych nawyków żywieniowych poprzez ułatwienie odpowiedniego wchłaniania i przyswajania składników odżywczych.
Szczególnie interesującym preparatem dla odchudzających się jest połączenie Triphali i ekstraktu z żywicy guggul.

Dawkowanie Triphali i sposób jej przyjmowania
A teraz niespodzianka.
Triphala tradycyjnie jest przyjmowana jako herbatka. Uważa się, że w ten sposób można w pełni poczuć smak zioła. A smak leku jest traktowany przez Ayurvedę jako ważna część procesu leczenia. Odczuwanie smaku rozpoczyna bowiem proces trawienia. Dzięki posmakowaniu potrawy (leku) pozostałe systemy ciała dowiadują się, czego się można spodziewać i w jaki sposób przygotować do trawienia. Wspomaga to zainicjowanie własnych mechanizmów samoleczenia. Aby przyjąć Triphalę w formie herbatki, należy zrobić wywar: 1/2 łyżeczki proszku Triphali wsypać do filiżanki gorącej wody. Porządnie wymieszać, ostudzić i wypić na ciepło. Dla mnie osobiście jednak takie przyjmowanie Triphali jest bardzo trudne, choć może warto by się przemóc? Triphala zawiera pięć z sześciu smaków znanych w Ayurvedzie (słodki, kwaśny, gorzki, cierpki i ostry), brakuje tylko słonego smaku. Być może dlatego, zachodnia dieta jest tak uboga w smaki gorzkie i cierpkie, picie takiej herbatki może być nieprzyjemne. Podobno w miarę kuracji, gdy organizm staje się bardziej zrównoważony, jest już łatwiej.
Tym niemniej można również przyjmować Triphalę w postaci kapsułek lub tabletek.

Triphalę przyjmuje się na czczo, najczęściej wieczorem przed snem. Inni wolą przyjmowanie preparatu rano, po przebudzeniu. Przyjmowanie Triphali wieczorem może spowodować konieczność wstawania w nocy do toalety.
Jeśli Triphalę przyjmuje się rano, lepiej wstrzymać się od jedzenia choćby przez godzinę.

Dawkowanie w postaci proszku: 1 - 3 gram dziennie
Dawkowanie w postaci tabletek lub kapsułek - wg wskazań producenta

Niemniej warto, w razie problemów, wypróbować mniejsze dawki. Najlepiej byłoby skonsultować się u lekarza prowadzącego praktykę Ayurvedy - ale w Polsce jest ich bardzo niewielu. Na pewno lepiej nie przekraczać dawek opisanych powyżej. Podkreślam, że przedawkowanie, zwłaszcza długotrwałe, może spowodować problemy zdrowotne.
Kuracja Triphalą powinna trwać nie krócej niż 1 - 2 miesiące. Podobno można ją stosować bardzo długo, jako stały suplement diety.

Triphala może być również stosowana jako płyn do przemywania oczu. W tym celu należy wymieszać małą ilość proszku w letniej wodzie i namoczyć na noc. Rano mieszaninę należy przecedzić (albo ostrożnie zlać płyn, jeśli proszek jest zbyt drobny) i przemyć oczy płynem. Ma to działać przeciwzapalnie i odkażająco.

Bardzo ciekawym zastosowaniem Triphali jest jej połączenie z innymi ziołami. Wspomniałam o żywicy guggul (ekstrakt, przyjmowanie żywicy w całości nie jest dobrym pomysłem). Połączenie Triphali z guggul sprzyja odchudzaniu i bardzo dobrze reguluje gospodarkę lipidową. Niektóre źródła podają, że uzyskano bardzo dobre efekty w obniżaniu poziomu LDL ("zły cholesterol"). Jest to też połączenie pomocne przy zwalczaniu trądziku. Połączenie Triphali z neem (miodla indyjska) jest świetnym lekiem na problemy skórne. Z kolei słabe trawienie wzmacnia połączenie Triphali i tzw. trikatu (czarny pieprz, długi pieprz i imbir).

Skutki uboczne Triphali i przeciwwskazania do jej stosowania
Triphala to naturalny preparat oczyszczający organizm. Jej działanie rozpoczyna się od oczyszczenia jelit, ale efekt ten jest odczuwalny w pozostałych częściach ciała. Uważa się, że podczas oczyszczania dochodzi do przemieszczania toksyn ("Ama", pisałam o tym wcześniej), które mają uwalniać się z głębszych tkanek, aby za pośrednictwem układu krwionośnego zostać usunięte z organizmu. Jeśli uwalniają się większe ilości tej "Amy", można odczuwać bóle głowy, może pojawić się wysypka, możliwe są nudności, dolegliwości ze strony żołądka i biegunka. Wszystkie te reakcje te mogą być skutkami ubocznymi procesu oczyszczania. Jeśli objawy te stają się zbyt intensywne, można przerwać przyjmowanie Triphali, a gdy objawy ustąpią, ponownie zacząć stosować, być może w mniejszych dawkach. Jeśli mimo zmniejszenia dawki opisane objawy nawracają się, najlepiej skonsultować się z lekarzem.
Podobno bardzo rzadkim, ale odnotowywanym skutkiem ubocznym są problemy z mięśniówką okrężnicy. Działo tak się jednak przy długotrwałym przedawkowywaniu Triphali.
Generalnie, wiele źródeł przestrzega przed przedawkowaniem. Takie objawy jak problemy żołądkowe, biegunki itp. mogą być związane z przedawkowaniem. Należy pamiętać, że dawka jest sprawą indywidualną - są osoby, które po prostu potrzebują mniej tego leku. Szczególnie na biegunki trzeba uważać, gdyż mogą powodować odwodnienia.

Zaleca się ostrożność stosowania Triphali przy cukrzycy - uważa się, że lek ten obniża poziom cukru we krwi. Diabetycy powinni skonsultować się z lekarzem.

Przeciwwskazania stosowania Triphali: biegunka, czerwonka i ciąża. Nie są znane żadne interakcje leków z ziołami tworzącymi Triphalę. Niektórzy uważają, że należy zachować ostrożność u osób przyjmujących leki rozrzedzające krew, gdyż Triphala może wpływać na procesy krzepnięcia krwi. Z kolei Ajurweda zaleca, że jeśli pojawiają się suche i twarde stolce, należy rozważyć użycie tylko haritaki zamiast Triphali.
Na pewno nie wolno stosować Triphali podczas ciąży. Znalazłam bardzo wyraźne sugestie, że oczyszczające właściwości Triphali mogą sprzyjać poronieniom. Natomiast matki karmiące mogą przyjmować sam owoc Amalaki - uważa się, że poprawia proces laktacji.
Ostatnio edytowano października 5th, 2014, 10:52 am przez E-Day, łącznie edytowano 7 razy
Powód: kłopoty z błędami SQL
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych
Stendhal
Avatar użytkownika
E-Day

ADMINISTRATOR
 
Posty: 7798
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 7:10 pm
Lokalizacja: Mikołów

Re: Podstawy ayurvedy

Postprzez Zarcia » października 5th, 2014, 1:55 pm

Wychodzi na to że źle stosuje, bo po posilkach :think:
A kierowalam się tymi poradami:

http://triphalaporady.pl/24/triphala-dawkowanie/
8 czerwiec 2010 - 25 wrzesień 2010 faza I i II
26.09 - 11.02 Faza III
Od 1 sierpnia 2011 dochudzanie
Mikołaj 2011 - powrót na IV

Ciągle nad Szóstką... :think:
Avatar użytkownika
Zarcia

MODERATOR
 
Posty: 36536
Dołączył(a): czerwca 15th, 2011, 11:25 pm

Poprzednia strona

Powrót do Ayurveda - hinduski sposób na zdrowie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość